ADHD eller matad med socker?!

Jag vill berätta en historia. Min historia. Vår historia.

Till att börja med vill jag göra klart två saker; jag älskar mina barn över allt annat OCH vi har såklart konflikter precis som i de flesta andra familjer.

Men. Vi har i flera år haft det väldigt kämpigt med bland annat syskonbråk, pojkarna är nu 8 och 10 år, och det har varit mycket aggressivitet både mot oss föräldrar och mot varandra. Speciellt kan jag säga att vår yngsta son haft det svårt med det här. Även på skolan. Han använder ofta händerna om det inte blir som han vill, kan man säga. Och alla ni som har barn vet att det oftast inte blir exakt som barnen vill. Godis idag? Tid för läggdags? Vilken mat som serveras. Och när läxorna ska göras. Inget konstigt egentligen. De flesta barn har åsikter om dom här sakerna. Och det är precis som det ska va. Men inte alla barn sparkar sina föräldrar mellan benen, spottar dom i ansiktet och slår dom på käften. Vad är det som är fel? Undrade vi såklart. Vi började läsa på om olika funktionsnedsättningar så som aspergers, ADHD osv. Mycket om ADHD stämde på vår 8-åriga son. Svårt att hantera impulsiva handlingar. Koncentrationssvårigheter. Hyperaktivitet. Aggressivitet.

Jullovet var det jobbigaste. Mycket tid till att bråka. Den här tiden då man ska va lycklig och umgås tillsammans, den tiden spenderade vi med att bråka. Konflikter dominerade dagen. WTF!? Hur kunde det bli så? Jullovet innebar också mycket sötsaker såklart.

Innan jullovet hade vi flera möten på skolan med yngsta sonens lärare. Han va så "bråkig" på lektionerna. Han fällde krokben på tjejerna. Drog i håret. Kastade sudd. De va inte okej förstås! Men lärandet gick ändå bra. "Vi måste få ordning på det här" va lärarnas mantra. Och ja, vi höll ju givetvis med. Det startades en utredning som skulle visa eventuell problematik. Till exempel ADHD. 

När vi sökte information om det här på internet så hittade vi flera sidor som relaterade till kosten. Vi va skeptiska till en början såklart. Det kan ju inte va så att vi har bidragit till det här med den mat vi gett honom?! Eller?!




Okej, vi provar. Bort med vetemjöl och socker. När skolan började igen satte vi igång. Inget vetemjöl och inget socker (varken på skolan eller hemma). Tre dagar senare märktes redan en markant skillnad och nu 4 veckor senare är det inte bara vi som jublar. Farmor och farfar som haft svårt att ha bägge två samtidigt förut är förundrade och är gärna barnvakt. Mormor märker stor skillnad. Konflikterna framför datorn är såklart inte helt borta men nu plötsligt hanterbara. Inga datorer som kastas i golvet eller skärmar som får repor. Lärarna på skolan klappar sig själva på axlarna och tycker att deras arbete gett gott resultat (vilket jag inte alls förnekar, det är säkert många faktorer som spelar in!!). Men utredningen om eventuell problematik har lagts på is. Allt går så bra nu i skolan. Inte samma koncentrationssvårigheter, inte samma problem med att styra impulser och så vidare. Lättnad. 

Jag är mest väldigt glad att den här lilla pojkens fina sidor får mer utrymme. Han har alltid varit väldigt charmig, kramig och kärleksfull. Nu får han mer tid till det. Mer tid till att vara sig själv utan att störas av hyperaktivitet, kraftiga blodsockersvägningar och aggressivitet. Det finns fortfarande konflikter såklart, men min upplevelse är att dessa är lättare att hantera och att vi som familj mår bättre nu <3 

Mitt budskap till er som kämpar med liknande utmaningar är att kosten kanske kan hjälpa till på vägen, oavsett diagnos eller inte. Gör ett försök. Vad kan hända?! 

Slutligen; jag älskar verkligen mina barn, jag vill deras bästa och jag kämpar för dom varje dag. 

Dela gärna  eller lämna en kommentar om dina egna erfarenheter =)

Tillägg 2014-02-24: Efter att blogginlägget publicerats på kostdoktorn.se har jag försått att många kanske missförstår mitt budskap. Jag försöker inte på något vis förneka en diagnos utan enbart berätta en historia som visar på att förändrad kost kan leda till bättre hälsa. Min historia är dessutom ingen sanning som gäller alla och jag har aldrig påstått att man ofta disgnostiserar fel, rubriken "ADHD eller matad med socker" gäller enbart mitt barn och i det här enskilda fallet. Som jag skrev tidigare oavsett diagnos eller inte kanske en kostomläggning kan hjälpa? Vill man inte prova så gör man inte det. Enkelt, eller hur?! Lycka till!

 

 
Ingela Melinder:

Har EXAKT samma erfarenhet av socker o vetemjöl, men till vår yngsta flicka. Helt normal, så vi misstänkte ingen diagnos. Men väldigt bråkig. Med mindre snabba kolhydrater och mer fett o protein så blev hon på två veckor en väldigt mycket snällare unge. Då skulle hon precis fylla sex år, men slutade "trotsa" i den vevan. Och vi hade bråkat oss igenom varje helg i fyra års tid...

För oss har fredagsmys ofta varit fredagsRYS pga hennes provokationer, surhet och verbala angrepp på resten av familjen. Ingen i familjen har sett fram emot några familjekvällar, direkt.

Nu är hon 11 år och blir fortfarande odräglig av att äta socker och för mycket vetemjöl. Hennes kompisar har lärt sig att när hon blir bråkig måste hon äta protein av något slag, så de brukar säga åt henne :-). Hon är idag medveten om att hennes humör påverkas av vad hon stoppar i sig, så det är ändå hanterbart för oss alla.

Vi föräldrar som har upptäckt detta har en skyldighet att berätta det för resten av världen, anser jag. Jag ska dela ditt blogginlägg. :-)

Svar: Tack för din berättelse också. Det här är ju ingen vetenskaplig forskning jag bedrivit utan min egen upplevelse, det är skönt att höra om familjer med liknande erfarenheter. om du har några fler tips (tex fredagsmys osv ) få du gärna dela med dig =)
Tack för att du delar!
rocknrollfriday.blogg.se

Petra:

TACK för att ni delar med er av era erfarenheter! Är övertygad om att det hjälper andra familjer! ♡

Svar: Tack! Jag hoppas att det hjälper nån, även om det givetvis finns en mängd andra orsaker till konflikter så förlorar man nog inte så mycket på att prova =)
Dela gärna =)
rocknrollfriday.blogg.se

Gunvor Tillblad Svensson:

Stort tack för din berättelse, så värdefullt att det talas mera om vetemjöl och socker.
Jag är idag över 70 år men för ca 25 år sedan blev jag sjuk. Jag hade struma och fick medicin mot detta. Något år senare var det som om hela min kropp och själ var i uppror. Jag var svår att ha att göra med och fick kämpa för att lägga band på min ilska. Jag lades in på sjukhus men man fann ingenting fel. Inför en undersökning var jag tvungen att fasta ett par dagar och på andra dagen var det som det "klarnade i huvudet".
När jag nämnde det för läkaren skakade han "vänligt" på huvudet . Nej, nej!
Jag tvingade mig till att bli undersökt om gluten och diabetes men gastroskopin och sockerbelastningen visade inget onormalt. Man visste inte så mycket för 25 år sedan men det är förvånande att man än i dag inte tycks veta heller.
I alla fall hemma från sjukhuset uteslöt jag alla produkter med gluten. Jag som älskade bullar och kakor. ( Det blev mycket att läsa och lära och tyvärr fanns inte internet.)
Efter 5-7 dagar blev det så annorlunda. Som ett lugn i kroppen och efter ca månaden var även alla mina utslag
och hudförändringar borta. För att vara säker på att jag inte inbillade mig eller det var en tillfällighet så åt jag som tidigare i en månad. Alla besvär återkom.....(Upprepade proceduren ett par gånger till). Därefter har det varit strängt glutenfritt. Aldrig fått någon diagnos och inte ansett att jag behöver heller.
Av bara farten med kostförändringen blev det ju mindre socker också. Har idag ett absolut minimalt intag av socker ( alla varianter).
Jag har haft tre omgångar med bröstcancer med metastaser under en tioårsperiod. Jag mår bra men måste vara sträng mot mig själv vad gäller kosten. Om det blivit något "misstag" någon gång så mår jag dåligt och det tar 2-3 dagar innan det är ur kroppen.
Fortsätt att kämpa för dina barn. Det är det bästa man kan få älska. Jag har fyra barn och barnbarn. Kramar till dig och din familj.

Svar: Starkt av dig att ta tag i situationen själv och fantastiskt vilket resultat du uppnådde!!! Tack för din berättelse, det inspirerar mig till att fortsätta på den här inslagna vägen. Vi har som sagt "bara" hållt på i en dryg månad och det är lätt att hamna tillbaka i gamla vanor. Det är inte helt lätt att få en 8 och 10-åring att ändra sina vanor och det är nog lätt att falla tillbaka eller "inte tänka sig för" tillexempel hemma hos kompisar osv. Men som sagt, din berättelse inspirerar och påminner om att ansträngningar lönar sig =) tack!
rocknrollfriday.blogg.se

Camilla:


Svar: ❤️
rocknrollfriday.blogg.se

Anna Stewartz :

Tack för att du delar med dig av er erfarenhet, det är viktigt att sådant kommer fram! Kosten påverkar oss mer än vi tror, både barn och vuxna. / Anna

Svar: Tack!
rocknrollfriday.blogg.se

Susanne Lind:

Kanonbra inlägg. Kosten betyder otroligt mycket det är jag övertygad om. Min son är nyligen diagnosticerad adhd och han äter väldigt lite socker, men har otroligt bestämda åsikter om vilken mat han tänkter stoppa i sig och inte om kvällarna. Gör mitt bästa för att få honom o ialla fall smaka det som serveras men oftast slutar det med att han bara äter pasta eller ris om det han SER inte faller honom in att det är gott. Enda som är gott är falukorv o pannkakor (fast de lyckas jag förvisso näringsberika så det blir iaf sundare pannkakor)

Har du/ni några tips där ? Jag har testat en hel del knep. Som t.ex köra tvärtom att "vad du Än gör så Äääät inte.. Nej du får inte .. " funkat ngn gång då o då men då bara för han köner för att leka den leken. Den är genomskådad för länge sen i övrigt . Knepet med att hungern är bästa aptitretaren funkar inte. Han lägger sig hellre utan mat (el äter bara riset/pastan om sånt är med ) o sover till frukost.

Jag är övertygad om att han skulle bli bättre i humöret också om han åt mindre pasta, mjöl etc. Tar tacksamt mot tips o ideer om bra taktiker som funkat för er.

Susanne Lind:

Kanonbra inlägg. Kosten betyder otroligt mycket det är jag övertygad om. Min son är nyligen diagnosticerad adhd och han äter väldigt lite socker, men har otroligt bestämda åsikter om vilken mat han tänkter stoppa i sig och inte om kvällarna. Gör mitt bästa för att få honom o ialla fall smaka det som serveras men oftast slutar det med att han bara äter pasta eller ris om det han SER inte faller honom in att det är gott. Enda som är gott är falukorv o pannkakor (fast de lyckas jag förvisso näringsberika så det blir iaf sundare pannkakor)

Har du/ni några tips där ? Jag har testat en hel del knep. Som t.ex köra tvärtom att "vad du Än gör så Äääät inte.. Nej du får inte .. " funkat ngn gång då o då men då bara för han köner för att leka den leken. Den är genomskådad för länge sen i övrigt . Knepet med att hungern är bästa aptitretaren funkar inte. Han lägger sig hellre utan mat (el äter bara riset/pastan om sånt är med ) o sover till frukost.

Jag är övertygad om att han skulle bli bättre i humöret också om han åt mindre pasta, mjöl etc. Tar tacksamt mot tips o ideer om bra taktiker som funkat för er.

Svar: Jag har inga konkreta tips på vad man gör om barnen vägrar äta annat än pasta osv. Googla och se vad du hittar tycker jag. Det har inte varit helt lätt för oss heller att få honom att acceptera annat men vi äter alla lika och har inte erbjudit nåt annat och för oss har det funkat. Hur gammal är din son?

Det finns otroligt mycket att läsa på nätet om det här. Kolla kostdoktorn.se till exempel. Lycka till!!
rocknrollfriday.blogg.se

Ninni:

Gud detta måste jag verkligen prova... Vi har samma med vår son, inte riktigt så att han slåss hela tiden men han har problem med att tygla sina känslor och antingen bryter ihop eller blir hysterisk... Förstår inte riktigt när han ska sluta "störa" sig..
Kan det vara så här enkelt... <3

Svar: Det skadar nog inte att prova tror jag :) sen kan det ju va så att olika saker fungerar på olika barn. Lycka till <3
rocknrollfriday.blogg.se

Susanne Lind:

Tack för feedbacken. Han är 6 år. Otroligt envis (Har en del o brås på haha) men också väldigt klok. Sånt här med mat känns rätt känsligt så det inte blir en issue liksom. Tack för tipset om kostdoktorn. Ska kika lite. Han äter bra i skolan o äter bra frukost så det är nog ingen fara näringsmässigt men det är liksom grejen att han vägrar prova nytt inom området mat som gör mig lite matt bara. Men det ger sig väl med tiden om jag bara släpper tanken på att det skulle vara ett "problem" :) vilket förvisso är lite svårt när jag tror som du att humöret skulle bli bättre utan hans små favoriter som makaroner etc.. ;)

Med vänlig hälsning,
Susanne

Svar: Vi har börjat med smoothie till frukost (äter hemma) och det ger en bra grund. Vi använder ekologiska produkter och i smoothien har vi :turkisk yoghurt/naturell yoghurt, hallon, banan, kokosfett (smält, utan smak), två ägg-gulor, grädde och D-vitamin. Gott, mättande och det ger en bra grund för dagen. Det rekommenderar jag verkligen :)

Det finns lchf-tjockpannkaka med fläsk som barna älskar och lchf pizza är oxå en favorit :) prova dig fram, låssas som att det är "den vanliga maten" du serverar. Eftersom han är känslig för utseendet kanske det går med att försöka efterlikna hur den vanliga maten ser ut?

Ja jag vet inte, du känner ditt barn bäst och får använda fantasin helt enkelt. Med lite påhittighet och envishet kommer det nog gå bra :) lycka till!!
rocknrollfriday.blogg.se

Catharina:

Härligt att läsa din berättelse! Jag undrar hur ni gjorde med skolan? Jag upplever att barnen får så otroligt mycket kolhydrater i sig via skolmaten med flingor, gröt och mackor till frukost och mycket pastarätter till lunch. Vi försöker lära våra barn att välja klokt vid skolmåltiderna, men det är ju otroligt svårt för dem när det inte finns några lockande alternativ.

Catharina

Svar: Hej!
Just då det gäller kolhydrater är det nog svårt att få med skolan på tåget. Vi valde inte det spåret utan koncentrerar oss på vetemjöl och socker. Vetemjöl får man utesluta på vår skola genom att fylla i en blankett om specialmat, likaså socker. Men det serveras ju glutenfria alternativ då (glutenfri pasta osv), men så här i ett första steg så har vår "lilla" förändring gjort stor skillnad. Hemma undviker vi det mesta i kolhydratväg, även glutenfria alternativ sållas bort.

Det verkar som sagt va svårt att få till en helt kolhydratfri skola om det är vad man önskar, men eftersom vår son inte är så förtjust i det glutenfria brödet osv så blir det naturligt att han väljer bort den typen av ersättning. Han äter frukost hemma och då brukar jag försöka grunda bra så han ska få en bra start =)

Lyck till!
rocknrollfriday.blogg.se

Alie:

Susanne Lind: om det inte är LCHF du är ute efter, vad sägs om att t.ex ha mer ägg i pannkakorna för att öka proteinet, kanske byta ut mjölet? Om det är vetemjölet specifikt (gluten är ju lite knixigt för många) kan en vetefri glutenfri mjölmix vara lösningen, men om det är stärkelsen så kanske mandelmjöl eller fiberhusk kan vara en lösning? Eller väldigt tunna "omelett"-pannkakor?

Pastan är svårare, men återigen där, är det specifikt vetet så finns det bra gluten- och vetefria alternativ som ser ut precis som vanlig pasta (Schär t.ex) men som skippar vetet, osv. Falukorven finns det ju lite bättre alternativ av som iaf innehåller lite mer kött (även om det kan vara svårt med alla potatisflingor), men det finns bl.a en nötfalu som innehåller mer kött och jag har även för mig att Ingelsta Kalkons version av falukorv innehåller lite mer kött.

I skola/förskola går det att lämna in intyg, skriv religiösa/etiska skäl i värsta fall. De brukar gå att hämta på kommunens hemsida om det är en kommunal verksamhet, annars får du kontakta skolsköterska eller motsvarande elevvård på skolan/förskolan.
Hoppas nåt av det kan vara till hjälp. =)

Jenie:

Min syster jobbar på barnhem/ungdomsvårdsskola i Finland. Där har de sedan många år uteslutit socker och tillsatser just för att man sett samband med ADHD och andra tillsatser.

Personligen tycker jag att det vore ju konstigt om inte kosten påverkade oss.
/ Jenie

Svar: Va roligt att höra att det görs på det här sättet i Finland!
Jag måste bara poängtera att vi inte "botat" någon diagnos, utredningen kanske inte ens hade visat på nån diagnos överhuvudtaget i slutändan. Men jag är otroligt glad att vår kille mår så mycket bättre nu.

=)

rocknrollfriday.blogg.se

Jeanette:

Ser likheterna på min son när han var yngre!
han var jobbig i skolan,

Det är sockret!!

Kramar kämpa på!

Svar: Tack! Ja, vi märker stor skillnad!
rocknrollfriday.blogg.se

Emma Larsson:

Mina barn slutade äta mjukt bröd när vi gjorde det och äter finncrisp istället. Försöker utesluta så mycket socker och vetemjöl som möjligt då jag har en fyraåring med autism och en tvååring som är en riktig sockerråtta med utbrott och sammanbrott.
Jättebra skrivit och starkt av dig att våga förändra kosten för ditt barn.
Så bara för att man hittar ett sätt att dämpa symtomen för en sjukdom så förnekar man sjukdomen? Konstig inställning...
Kram!

Svar: Tack för din kommentar!
Jag tror inte att det handlar om att förneka någon sjukdom eller så utan snarare om att problematiken fanns där och en utredning startades för att se eventuella orsaker. Det finns ingen som kan säga om utredningen visat på en diagnos överhuvudtaget, (han kanske inte alls skulle uppfylla de krav som finns för att få diagnos heller) men problematiken är inte alls på samma nivå. Nu upplevs det som "normalt" (vad nu det är?!) och allt ("symptomen") kanske beror på överkänslighet av socker och vete? Jag vet inte. Jag är ingen läkare. Det enda jag vet är att det är en märkbar förändring och vi är jätteglada för det!

Det fanns ju en oro i oss oxå, en osäkerhet. Hur ska det bli nu? Och när det sen visar sig att kosten gör så stor skillnad och han mår så mycket bättre så kanjag fundera på hur många barn som får genomgå en utredning (oavsett om det i slutändan blir diagnos eller inte) och det enda som hade krävts var en kostförändring.

De här kan ju också handla om okunskap. Okunskap om kost. Okunskap om diagnoser. Osäkerhet i hur man ska hantera barn som har det här beteendet. Skolan är ju ålagd att ta tag i problemen och det var därför en utredning startades....
rocknrollfriday.blogg.se

Susanne:

Till Susanne Lind
Jag brukar göra pannkakor på LCHF vis och de är mycket goda, mina barn gillar dem. De är mättande o bäst av allt utan socker o vetemjöl!
Recept på 4 st:
4 dl vispgrädde (ovispad)
4 ägg
2 msk fiberhusk ( finns på Ica o hälsokostbutiker)
Lite salt
Vispa m elvisp o låt stå 5 minuter. Man får bre ut smeten för den blir ganska tjock, stek som vanligt. Gott att servera m bär o lite grädde.
Lycka till.

Svar: Bra tips!! Tack!
rocknrollfriday.blogg.se

Tina:

Grattis till att ni hittat lösningen för era barn. Önskar att fler vågade testa samma sak. Det finns en bra bok om mjölk-,gluten- och sojafri kost för barn (och vuxna) med autism och ADHD: kolla in Jag skulle inte vara förvånad om många med ångest skulle må bättre av sådan kost också. Mikael Håkansson har skrivit massor om just gluten och mjölk i sin bok om De vita gifterna.

Hur får man barn att ändra kost? Annika Röed, som skrev boken om Autismdiet efter att ha fått en friskare autistson, menar att man börjar med att ta bort all mjölk (alla mjölkprodukter) under tre veckor, sen tar man bort gluten. En del barn blir sjukare temporärt (typ knarkabstinens), sen blir de bärre. Andra blir inte så mycket bättre, men uppemot 70% blir bättre. Tänk så mycket lidande som skulle sparas, för att inte tala om skattepengar som skulle sparas. Tyvärr var Röeds bok så kontroversiell att inget stort förlag ville publicera den, så den har fått alldeles för lite uppmärksamhet.

För fler tips om glutenfri kost kan ni surfa in på http://pecanbread.com/ där ett gäng mammor till autistiska barn delar med sig av sina erfarenheter om hur man ändrar kost för barnen. Autistiska barn gillar ofta att bara äta vit mat och de kan balla ur om man ger dem en grön ärta på tallriken.

Kolla även againstallgrain.com . Istället för glutenfri pasta kan man göra nudlar på zucchini.

Lycka till!
/Tina (som har en hel del recept på sin blogg)

Svar: Tack för dina tips! Kollar in din blogg för recept, tack!
rocknrollfriday.blogg.se

Lisan:

Tack!! Modigt och moget av er att våga se er egen inblandning och göra nåt åt det. Inte alla klarar det, vilket kan vara en anledning till kritiken och ifrågasättandet ni möter.

Svar: Tack! =)
rocknrollfriday.blogg.se

Cecilia:

Hej,
Jag är så glad att dina erfarenheter postades på Kostdoktorn! Vi har exakt samma problem eller lösning så att säga.
Jag är nyfiken över hur ni fått med skolan på socker och mjölfri mat, vi lyckas inte. Vi har mjölkrotein och glutenfritt, men de vägrar hjälpa till med sockret och vi hittar inte heller någon läkare som är villig att ställa upp på detta.
Vår son reagerar starkt även på andra snabba kolhydrater som potatis och ris och det är ju det som serveras mycket då han är på förskolan tyvärr.
Mvh C

Svar: Skolan har ju också märkt skillnaden, han äter inte frukost på skolan så söta flingor eller yoghurtar osv är inget problem. De är nog de få gånger som det är pannkaka tillexempel som det kan bli mycket socker med sylt osv men det kommer vi nog inte att bråka så mycket om om vi inte märker att det blir totalt kaos förstås. vi har ju som sagt inte hållit på så länge och kommer nog stöta på problem längs vägen.
Jag tror att hans sug efter snabba kolhydrater har minskat avsevärt. Vi pratar alltså om en kille som åt mjöl direkt ur paketet! Det händer inte nu. Givetvis frågar han ibland efter sött speciellt när han är hungrig före middagen och skulle han välja fritt så skulle han nog ta sylt i filen, sockrade flingor osv men det är inget vi har hemma och alltså inget han kan välja hemma. Helt socker fritt blir det ju inte (äter nån frukt osv), men en drastisk minskning och det märks.

tack för din kommentar och lycka till!
rocknrollfriday.blogg.se

Johnna :

Va intressant och va bra att ni hittat något som funkar! Förstår jag rätt, är det bara socker och vitt mjöl ni tagit bort? Funkar det med mjölk och t.ex. Fullkornsbröd?

Allt gott!
Johnna

Svar: Hej! Vi har tagit bort gluten, och inte ersatt med glutenfria produkter hemma men på skolan kör dom med glutenfritt :) mjölk verkar inte vara nåt problem, vi har inte testat. Allt gott!
rocknrollfriday.blogg.se

Åsa:

Jätteintressant läsning!
Att få barn att prova något nytt kan ju vara jättesvårt. Spontant införde vi "Provsmakarklubben" på vår avdelning på förskolan för nästan ett år sedan. (Vi hade flera barn som bara vägrade att äta nya saker. Ville leva på knäckebröd ock mjölk. ) Nu mera triggar barnen varandra att prova nya saker. Vi vuxna säger att det är bra att prova eftersom man kan hitta mer att tycka om. Helt djärvt lovade jag även våra "petimetrar" att om de provade tio nya saker så skulle de säkert få bestämma vad som skulle ätas till middag en dag.
Det mottogs väldigt positivt av både barn och föräldrar och numer säger barnen " Har du provat bönorna? Det har jag! ...nä jag gillade dom inte, men jag vågade prova!"

Jenny:

Jättebra inlägg. Synd bara att inte forskningen och medicinen kommit längre. Jag har också haft diverse problem, magsmärtor, feber, humörsvägningar mm. Jag åt GI en period och mådde då bättre, men började sen äta mjöl igen och blev sämre. När jag sen började med LCHF så kände jag precis som Gunvor Tillblad Svensson att jag kunde tänka igen. Nu utsluter jag socker, mjöl och mjölk och mår mycket bättre. Jag har läst mycket om kost sista året och då tänkte att adhd troligtvis triggas av för mycket socker. Kul att läsa om någon där det blivit bättre av att utesluta sockret. Jag jobbar som barnmorska och börjar bli allt mer övertygad om att många gynekologiska besvär också är relaterade till socker. ..tänker forska kring detta framöver. Lycka till alla där ute...vi har mycket kraft i oss och våra kroppar kan läka sig själva med rätt förutsättningar :-)

Catrin:

Hej ! Det var väldigt intressant att läsa. Jag undrar bara hur
det fungerar med deras kroppar och växande om de inte får kolhydrater i sig ? Behövs inte det för att växa ?

Svar: Fungerar utan kolhydrater!? Förstår inte vad i mitt inlägg du syftar på..,,,Det är ett omtvistat ämne hur mycket kolhydrater som behövs för kroppens funktioner. Det är inte en diskussion jag tänker föra alls i det här sammanhanget eftersom mitt inlägg inte handlar om "noll kolhydrater". Om du läser mitt inlägg igen förstår du att vi uteslutit socker och gluten vilket inte på nåt vis är synonymt med "alla kolhydrater som finns i världen". Kolhydrater finns i glutenfria produkter och sockerfria produkter oxå. Till exempel frukt, grönsaker, ris, potatis, mjölk och så vidare innehåller en ganska stor mängd kolhydrater även om det är både glutenfritt och utan tillsatt socker. Jag anser inte att jag tar bort ämnen från barnens kost som är nödvändiga för dem att växa i, tillsatt socker och vetemjöl kan man överleva utan och dessutom faktiskt växa rätt bra ;)

Tror du själv att det går att leva utan socker och gluten?!
rocknrollfriday.blogg.se

Anonym:

Är det jag dom skrivit inlägget ;-)!
Det är så likt vår erfarenhet av sonen, fast han var bara 5,5 år när vi tig bort vete och minimerade sockret.
Jag är så glad över att läsa andra som också knäckt nöten :-).

Millis:

Vet inte vart mitt förra inlägg tog vägen, så här kan det bli dubbelinlägg.

Jag har precis samma erfarenhet som ni ang vår son! Vi plockade bort vete och minimerade sockret för lite mer än ett år sedan.

Här är min blogg om du vill läsa :-)
http://doldallergi.blogspot.se/?m=1

Skåne grabb:

Har fått diagnosen ADHD och har alltid kännt mig uppskruvad av socker. Provade den nya "balla" 5:2 dieten o slutade med socker o redan efter några dagar märktes STOR skillnad! Kunde fokusera o koncentrera mig på ett helt annat sätt, fick inte de stora hopplösa sockerfallen som får mig o min hjärna att flippa.

Svar: Va härligt att höra! Det är fantastiskt hur mycket vi kan påverka själva :)
rocknrollfriday.blogg.se

Andrea:

Hej! Intressant läsning! Ville bara kolla; har det liksom "hållit i sig" så att man kan se över tid att det faktiskt funkar år ut och år in? Har du hittat bra läsning om det? Är glad för er skull att ni sett så markant förändring!

Svar: Vi har som sagt testat i en dryg månad nu så om det är nåt som håller i sig är ju svårt för mig att svara på utifrån min erfarenhet. Många kommentarer här vittnar om att flera har liknande erfarenheter :) jag har ingen rekommendation på bra läsning så här på rak arm. Men kolla kostdoktorn.se eller googla :) jag har ju som sagt läst en del men inget som jag direkt kommer ihåg var jag hittade det.

Tack för din kommentar!
rocknrollfriday.blogg.se

@nneli:

Härlig läsning, har precis samma positiva erfarenheter. Grattis till er lilla son som hade turen att få er som föräldrar. Är förvånad att skolor, fritids och förskolor fortfarande serverar "HCLF" när man kan på ett så enkelt sätt skapa lugn (och glada barn) genom kost!

Ingela R M:

Tack för att Du delar! Underbart med så snabba förbättringar.
Jag är nyfiken på vad ni numera äter till "Fredagsmys"?

Mvh
Ingela

Svar: Hej! Eftersom det för vår del inte är någon förändring av kosten som innebär helt uteslutande av kolhydrater så finns det ganska mycket att välja på ändå. Vi gör chokladbollar (havre från glutenhyllan) med tex stevia och vaniljpulver, popcorn ibland, frukt, grönsaker och dip. På helgen äter vi mer kolhydrater än på veckan, våra barn verkar klara av det rent humör- och känslomässigt, dock försöker vi så långt som möjligt utesluta tillsatt socker och gluten undviker vi helt. Skriver så långt som möjlig för att vi nån gång kanske köper nån riktigt god, dyr kvalitets glass 😉

Tack för att du läst mitt inlägg och tack för kommentaren :)
rocknrollfriday.blogg.se

Kristina:

Hej, jag tror du är något på spåret här! Men jag tycker också det är festligt att notera att den reklam-banner som ligger ovanför ditt inlägg gör reklam för "Chaqwa - a product of the Coca-Cola family" :-D

Svar: Haha. Ja tänk så det kan bli :) tyvärr styr jag inte över vilken reklam blogg.se har 😉
rocknrollfriday.blogg.se

Jojo:

Intressant!

Svar: Tack!
rocknrollfriday.blogg.se

felicia:

Gud så bra skrivet och vilken underbar historia!!
Brinner starkt för barn och kost och har som dröm att arbeta med det i framtiden.
Tror att det många ggr är som just erat fall. Socker är boven i det mesta.
Grymt imponerad av ert arbete, hejja er!

Svar: Tack för din kommentar! Jag hoppas verkligen att fler provar, det skadar ju inte och om det kan hjälpa till att få bukt med olika problem är det fantastiskt. Lycka till med din dröm om att arbeta med barn och kost, det behövs att människor engagerar sig!
rocknrollfriday.blogg.se

Dejtingbloggen:

Det är skrämmande vad socker gör med våran kropp! Samtidigt häftigt hur mycket vi kan styra med kosten. Jag hoppas verkligen att det här fungerar för er och att era problem nu är lösta! kram :)

Paulina:

Det finns kolhydrater i allt från mejeriprodukter, rotfrukter, grönsaker, och det är omöjligt att undvika kolhydrater helt (vilket jag absolut inte säger att man ska göra men läste att nån verkade vara rädd att man inte får i sig kolhydrater alls om man tar bort mjölmat från kosten. Med lchfkost(low carb high fat)äter man inte mjölmat som bröd, pasta och ris, bulgur mm. och detta är verkligen inget som man behöver varken som barn eller vuxen!
Här är ett jättebra recept på pannkakor som blir väldigt lika "vanliga": Vispa ihop 1,5 dl mjölk, 3 ägg och 1 msk fiberhusk (finns på den glutenfria avdelningen). Smält 25g smör och vispa i det också. Stek i smör, servera med tex bär och grädde eller kanelsmör (rör ihop smör och kanel)

Svar: Tack för pannkakstipset! Ska prova!
rocknrollfriday.blogg.se

Tommy:

även om dina barn nu har neuropsykiatriska sjukdomar ska du inte se till att få det av läkare. tänk på barnens framtid istället. låt dom vara annorlunda. men sen när dom ska söka jobb och sånt ta körkort allt blir svårare för dom då jag lovar.

Svar: Vi gör bedömningen att det inte är nödvändigt i nuläget. Om vi tillsammans med lärare bedömer det senare så tar vi tag i det då.

Vad är annorlunda och vad är normalt. Enligt mig är alla barn olika och därför också är alla "annorlunda". Vi har ingen önskan om att trycka ner något beteende hos våra barn, men faktum kvarstår vi och vår som mår märkbart bättre på den här kosten. Finns ingen anledning att starta en utredning om inget problem finns anser jag.

Tack för din omtanke.
rocknrollfriday.blogg.se

Anton:

Riktigt bra skrivet, sådant här jag vill läsa om. =)
Vikten av att förstå hur mkt vi påverkas av kvaliteten på det vi stoppar i oss.

Kul att du tagit dig tiden och delat med dig av din berättelse. =)

//Anton

Svar: Tack!
rocknrollfriday.blogg.se

Maria:

Jätte bra skrivet!! Vi kommer nu försöka med detta på vår 3 åring som stämmer in på det du skriver.. Försöka så gott det går iaf.. :) vad valde ni för sorts maträtter m.m som barnen gillade? :)

Svar: Vi har inte ändrat så mycket utan mer tagit bort sånt som innehåller mkt vetemjöl, tex pasta och bröd. Det finns ju glutenfria varianter om man vill :)

Allt annat är som vanligt. Kött, fisk, potatismos, grönsaker, glutenfri pannkaka de få gånger vi gör det (mandel och kokosmjöl funkar bra för oss!). Kokar hallon med lite honung istället för köpt sylt med mkt socker.

Lycka till :)
rocknrollfriday.blogg.se

Helen:

Hej!
Jättefin berättelse och skönt att ni hittade en lösning.
Jag har själv en son som stämmer bra in på din beskrivning och har funderat till o från om det här med att utesluta gluten, socker och även mjölk. Det går ju såklart lätt att fixa här hemma, men hur får man skolan att gå med på specialkost.
Hur löste ni den situationen?
Mvh Helen

Svar: Hej och tack för din kommentar!

Vi pratade med skolan och fyllde i en blankett om specialkost. Det var inga problem ang gluten, bara att tala om att han inte mår bra av det (han har oxå haft lite trassel med magen som blivit bättre utan gluten). Borde va ungefär samma med mjölk. Sockret blir kanske svårare?

Ang sockret så pratade vi med klassläraren och berättade som det var och hon accepterade det, visst har vi gett tillåtelse till glass vid något enstaka tillfälle, men vi får alltid reda på det och nu när han är ganska "ren" så funkar det i små mängder för vårt syfte :)

Lycka till!!!
rocknrollfriday.blogg.se

Anonym:

Som barn kanske det funkar, då energinivån redan är tämligen hög, och socker bidrar till detta ännu mer. Men när barnet genomgår pubertet och känslostorm och dessutom har adhd, då är det enligt mig oetiskt att vägra medicin till förmån för kosten, som omöjligt kan hjälpa de värst drabbade barnen. Att ändra kosten och strunta i behandling, även psykologisk sådan, är inte okej ifall barnen lider av sin adhd. Jag fick diagnos som 21-åring, efter att jag kämpat med skolsvårigheter och låg självkänsla då jag inte var som andra under hela min uppväxt. Jag själv uppsökte läkare och fick vänta i 2 år på utredning under tiden jag mådde som sämst, och behövde hjälp som mest. En diagnos kan göra stor skillnad, inte minst för självkänslan. Den ger även rättigheter som är guld värda för någon som har otroliga problem med att koncentrera sig i skolan, tex extra tid och stöd, något jag på högskolan aldrig hade fått utan diagnos. Så vänta inte med att diagnosticera till förmån för koständring! Jag äter ingen medicin idag men helt plötsligt med diagnos, har mitt liv förbättrats. Jag får extra stöd och förståelse på högskolan, accepterar mig själv på ett helt annat sätt istället för att klandra mig själv för att jag har svårare för vissa saker ån andra, och har fått träffa både arbetsterapeut och psykolog för att behandla min adhd utan medicin. Detta hade jag aldrig kunnat få utan diagnos. Och aldrig hade ändrad kost gett mig mer tid till uppgifter och insatt stöd på skolan, i vuxen ålder.

Svar: Hej och tack för din kommentar! Jag vill verkligen inte förminska eller nonchalera diagnosen. Jag hoppas att du inte uppfattade det så.

Min reflektion kring detta, och endast i vårat enskilda fall, är att vår son kanske inte ens har en diagnos utan att symptomen han hade var ett resultat av "dålig" kost och därav krävdes en relativt enkel åtgärd. Sedan måste vi, precis som alla föräldrar, såklart vara uppmärksamma på hur våra barn mår.

Allt gott!
//Frida
rocknrollfriday.blogg.se

Kommentera inlägget här: